Darmowa dostawa od 149,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Elektrostymulator mięśni - trening bez wysiłku, czy to możliwe?

2022-07-26
Elektrostymulator mięśni - trening bez wysiłku, czy to możliwe?

Coraz częściej można zauważyć na siłowni (i nie tylko) urządzenia EMS, które za pomocą elektrostymulacji wywołują skurcz mięśni, co ma na celu zlikwidowanie nadmiernej tkanki tłuszczowej. Trening EMS to dobry sposób na poprawę ogólnej kondycji, ujędrnienie ciała i wzmocnienie mięśni w krótszym czasie niż regularne ćwiczenia. Sprawdź, jak działa trening elektrostymulacji mięśni oraz jakie benefity płyną z jego stosowania? Te oraz inne informacje o treningu znajdziesz w poniższym artykule.

 

 

  1. Elektrostymulacja mięśni - czy to bezpieczne?
  2. Jak działa elektrostymulacja mięśni?
  3. Rodzaje elektrostymulacji
  4. Przeciwwskazania do treningu z wykorzystaniem elektrostymulatora mięśni

Elektrostymulacja mięśni - czy to bezpieczne?

Wiele osób zastanawia się czy trening EMS jest bezpieczny i czy mogą go stosować, by poprawić wygląd? Elektrostymulator mięśni to nic innego, jak pobudzenie mięśni do pracy. Elektryczna stymulacja mięśni wykorzystywana jest nie tylko w celu wymodelowania sylwetki, ale również w terapiach leczniczych w fizjoterapii i rehabilitacji. Wykonywanie treningu jest jak najbardziej bezpieczne, jeżeli czuwa nad nami osoba wykwalifikowana w tym zakresie. Przed przystąpieniem do elektrostymulacji, trener musi zbadać skład ciała podopiecznego oraz dobrać odpowiedni poziom aktywności, względem:

  • aktualnej masy ciała;
  • wydolności fizycznej;
  • celu treningowego;
  • przebytych wcześniej kontuzji i chorób.

Stymulowanie nerwów i mięśni jest bezpieczne, jeżeli korzystasz ze sprawdzonego studia, a trener ma uprawnienia do wykonywania tego rodzaju zabiegu.

 Jak działa elektrostymulacja mięśni?

Prądy wykorzystywane przy treningu EMS to impulsy elektryczne pobudzające pracę mięśni i włókien nerwowych, które prowadzą do ich skurczu, pobudzając je do pracy. Elektrostymulator mięśni możesz znaleźć w gabinetach fizykoterapii, gdzie stosowany jest w celach rehabilitacji mięśni po kontuzjach, niedowładach, porażeniach i poprawy zdrowia, co świadczy o ich dobroczynnym działaniu. Obecnie aparaty do elektrostymulacji można znaleźć również w gabinetach kosmetologicznych i w medycynie estetycznej.

Prąd stosowany w treningu EMS posiada niskie napięcie, co minimalizuje jakiekolwiek niebezpieczeństwo. Transmisja prądu ma swoje zakończenie na elektrodach, które znajdują w specjalnym ubraniu (kamizelka, pas biodrowy, opaski na uda i ramiona), by nie dopuścić do bezpośredniego kontaktu prądu ze skórą. Podczas treningu, natężenie prądu stopniowo się zwiększa, co doprowadza do skurczów mięśni w określonej amplitudzie. Impulsy elektryczne wspierają pracę mózgu, który wysyła impulsy do neuronów znajdujących się w mięśniach, co przyczynia się do aktywowania wybranych struktur.

Zadaniem trenera jest konstrukcja planu treningowego, który będzie uwzględniał wszystkie wybrane partie mięśniowe w obszarze elektrod, np. mięśnie brzucha czy mięśnie pośladków.

Efekty elektrostymulacji mięśni:

  • zmniejszenie dolegliwości bólowych po kontuzjach;
  • lepsza sylwetka,
  • przyspieszenie redukcji tkanki tłuszczowej,
  • szybsza produkcja kolagenu,
  • redukcja cellulitu,
  • poprawa regeneracji,
  • ujędrnienie pośladków.

Stymulowanie organizmu prądem o różnym natężeniu, pozwoli nie tylko zredukować tkankę tłuszczową, ale wspomoże rozrost masy mięśniowej i przyspieszy regenerację. Stymulowanie włókien nerwowych w fizjoterapii pomoże przyspieszyć proces rehabilitacji, dzięki czemu powrót do aktywności będzie szybszy.

Po treningu EMS warto zrelaksować się i rozluźnić mięśnie, stosując masaż na macie akupresurowej oraz piłki do masażu. Delikatne kolce maty akupresurowej 4FIZJO pomogą zniwelować napięcie oraz stres potreningowy, a piłeczki do masażu pomogą Ci rozluźnić mniejsze grupy mięśniowe. Przenośne maty wraz z poduszkami można łatwo zapakować w poręczną torbę, dzięki czemu możesz z niej korzystać praktycznie wszędzie.

Rodzaje elektrostymulacji

Wyróżnia się 3 rodzaje elektrostymulacji mięśniowej EMS:

1. Prąd o niskiej częstotliwości 1-10Hz – niska częstotliwość impulsów oraz czas ich trwania. Zabieg elektrostymulacji jest intensywny, a stymulacja mięśni jest ciągła. Wywołany skurcz przybiera formę ćwiczeń fizycznych, a najwięcej korzyści wyniosą z niego osoby aktywne fizycznie;

2. Prąd o średniej częstotliwości 20-50Hz – służy do wywołania skurczu mięśni, gdzie wykorzystywane są prądy, które mają na celu poprawić krążenie, co przekłada się na spalanie tkanki tłuszczowej, a wskazana elektrostymulacja ma korzystny wpływ na dostarczenie tlenu do mięśni. Trening ze średnim napięciem jest odpowiednikiem treningu fitness;

3. Prąd o wysokiej częstotliwości 60-100Hz – przeznaczony jest dla sportowców, osób po kontuzjach, ponieważ pozwala w bezpieczny sposób zwiększyć masę oraz objętość mięśni. Poprzez generowaną energię o wyższej częstotliwości można zaobserwować rozrost danej grupy mięśni.

Przeciwwskazania do treningu z wykorzystaniem elektrostymulatora mięśni

Mimo że trening EMS jest działa prozdrowotnie na organizm, to nie każdy może z niego korzystać. Przeciwwskazania, które uniemożliwiają stosowanie treningu to:

  • zmiany nowotworowe,
  • ciąża,
  • infekcje bakteryjne, wirusowe, rany otwarte,
  • gorączka,
  • wrażliwość na reakcje fizykochemiczne związane z przepływem prądu,
  • implanty, rozrusznik serca,
  • zakrzepica,
  • żylaki
  • schorzenia metaboliczne.

Podsumowanie

Trening EMS jest niewątpliwie bardzo dobrym sposobem, by zgubić zbędne kilogramy i wyrzeźbić sylwetkę. Pod okiem doświadczonego trenera jest całkowicie bezpieczny, a odpowiedni wywiad pomoże wykluczyć wszelkie przeciwwskazania. Różne natężenie napięcia elektrycznego można dopasować do swojego celu treningowego oraz zdrowotnego, a odpowiednio stymulowane włókna nerwowe przyczynią się do poprawy sprawności fizycznej, lepszej sylwetki oraz sprzyjają zwiększeniu masy mięśniowej.

Źródła:

  1. Filipovic A., Kleinöder H., Dörmann U., Mester J., Electromyostimulation – a systematic review of the effects of different electromyostimulation methods on selected strength parameters in trained and elite athletes, „Journal of Strength and Conditioning Research” 2012, nr 26, s. 2600–2614.
  2. Wirtz N, Zinner C, Doermann U, Kleinoeder H, Mester J. Effects of loaded squat exercise with and without application of superimposed EMS on physical performance. J Sport Sci Med. 2016;15:26–33.
  3. De la Camara MA, Pardos AI, Veiga OL. Effectiveness evaluation of whole-body electromyostimulation as a post-exercise recovery method. J Sports Med Phys Fitness. 2018.
  4. Jee Y-S. The efficacy and safety of whole-body electromyostimulation in applying to human body: based from graded exercise test. J Exerc Rehabil. 2018;14:49–57.

 

Polecane

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel