Darmowa dostawa od 149,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Power band, mini band, a może floss band? Jakie gumy do ćwiczeń wybrać?

2022-10-07
Power band, mini band, a może floss band? Jakie gumy do ćwiczeń wybrać?

Gumy treningowe i taśmy oporowe wraz z rosnącą popularnością ćwiczeń domowych, również zyskują coraz większą sławę. Gumy treningowe idealnie sprawdzą się w treningu aerobowym, jak i w treningu siłowym górnych i dolnych partii ciała. Power bands, mini bands i floss bandy polecane są praktycznie każdemu, zarówno dla osób początkujących, jak i zaawansowanych. Gumy do ćwiczeń idealnie sprawdzą się jako uzupełnienie do domowej siłowni. Jeśli chcesz wiedzieć, czym są gumy do ćwiczeń oraz jak przeprowadzić trening z gumami oporowymi koniecznie przeczytaj poniższy artykuł.

.
.

Z artykułu dowiesz się:

  1. Co to są gumy do ćwiczeń?

  2. Jakie korzyści daje trening z gumami?

  3. Rodzaje gum do ćwiczeń - jakie wybrać?

Czym są gumy do ćwiczeń?

Gumy do ćwiczeń to taśmy elastyczne o różnym stopniu oporu. Służą one do treningu zarówno dolnych, jak i górnych partii mięśniowych, co pozwala na zrealizowanie pełnego treningu z ich wykorzystaniem. Gumy do ćwiczeń są idealne do treningu mającego na celu budowę masy mięśniowej, utratę tkanki tłuszczowej oraz wysmuklenie ciała.

Różny zakres oporu gum pozwala na progresowanie, co jak wiadomo, jest niezbędne, aby sylwetka nabierała coraz to lepszego kształtu, a ciało zyskało na jędrności. Gumy do ćwiczeń to świetne rozwiązanie, jeżeli chcesz przepracować ciało w ćwiczeniach wielostawowych, takich jak na przykład przysiady.

Gumy wykonane są najczęściej ze specjalnego materiału, często lateksu. Pozwala to na różnorodne zastosowanie w treningu oraz minimalizuje ryzyko uszkodzenia czy pękania. Taśmy i gumy do ćwiczeń polecane są zarówno osobom początkującym, jak i zaawansowanym, niezależnie czy ćwiczysz w domu, czy na siłowni. Gumy mogą służyć jako element treningu głównego, ale również jako aktywator mięśni przed treningiem, np. mięśni pośladkowych.

Taśmy i gumy oporowe są również wykorzystywane w rehabilitacji, zwiększając mobilność stawów, a tym samym przyspieszają powrót do sprawności po przebytych kontuzjach.

Trening z gumami - jakie daje korzyści?

Trening z gumami przynosi wiele korzyści nie tylko dla początkujących, ale i dla zaawansowanych. Najważniejsze zalety tych ćwiczeń to:

  • wzmocnienie siły,

  • poprawa sprawności fizycznej,

  • poprawa koordynacji i stabilizacji centralnej,

  • zwiększenie mobilności i elastyczności mięśni,

  • utrata tkanki tłuszczowej,

  • zbudowanie masy mięśniowej.

Gumy oporowe możesz wykorzystać w treningu z innymi przyrządami i akcesoriami, np.: kettlebelle przy treningu dolnych partii ciała.

Jakie gumy do ćwiczeń wybrać?

Gumy do ćwiczeń różnią się od siebie takimi parametrami jak:

  • grubość,

  • siła oporu,

  • zastosowanie,

  • materiał, z jakiego są wykonane,

  • kształt,

  • długość (dostępne są krótkie i długie gumy),

  • wytrzymałość.

Przed zakupem gum do ćwiczeń, należy dokładnie sprawdzić, czy dany model jest dla nas odpowiedni i wystarczająco mocny. Odpowiednie oznaczenia kolorystyczne pozwolą Ci zapamiętać, które taśmy są mocniejsze, a które lżejsze. Na początek najlepiej kupić zestaw gum treningowych, ponieważ każda z nich ma inny opór i można wykorzystać je do wielu ćwiczeń w zależności od stopnia zaawansowania.

Floss band

Floss band to taśma wywierająca ucisk na daną okolicę tkanek, ruch, jaki jest wykonywany podczas tego ścisku, znacznie poprawia ślizg między danymi powierzchniami stawowymi. Taśma zmniejsza napięcie w strukturach mięśniowo – powięziowych, co prowadzi do zahamowania powstania zrostów.

Ćwiczenia z wykorzystaniem flossa zwiększają zakres ruchomości w stawach, co zmniejsza obrzęk i ból. Ta technika wykorzystywana jest często w gabinetach fizjoterapeutycznych, a ich główne cechy to: zmniejszenie dopływu krwi poprzez ucisk, ściąganie taśmy, co prowadzi do zwiększenia dopływu świeżej krwi wraz ze składnikami odżywczymi. Zabieg ten zwiększa ukrwienie i czucie kinestetyczne. Floss to bardzo dobra technika w leczeniu bólu i kontuzji.

Flossing doskonale sprawdza się w:

  • urazach stawów,

  • zrostach tkanek miękkich,

  • skręceniach i zwichnięciach,

  • zwiększeniu zakresu ruchu,

  • po zabiegach, takich jak operacja ACL.

Gumy mini band

Gumy mini bands to krótsze gumy, wykorzystywane są zarówno do ćwiczeń siłowych, jak i w trakcie rehabilitacji. Są to gumy krótsze niż power bandy, które bardzo dobrze komponują się z treningiem siłowym i funkcjonalnym. Mini bandy można umieścić na kostkach i kolanach, co pozwoli bardzo dobrze przetrenować pośladki oraz całe kończyny dolne.

Trening z mini bandami pomaga:

  • wzmocnić mięśnie,

  • zgubić nadprogramowe kilogramy, zwłaszcza u osób początkujących,

  • zniwelować wady postawy,

  • zniwelować dolegliwości bólowe,

  • poprawiać koordynację i równowagę,

  • zwiększyć zakres ruchu w stawach,

Jedno z najlepszych ćwiczeń do przetrenowania pośladków to przysiad z minibandem:

Umieść gumę na wysokości kolan i wykonaj przysiad, z jednoczesnym rozepchaniem taśmy na boki. Ćwiczenia wykonuj w 3 seriach, 12-15 powtórzeń.

Power bands

Power band to zdecydowanie dłuższe gumy niż mini bandy, które wykorzystywane są do treningu siłowego w ćwiczeniach wielostawowych. Taśmy o różnym oporze pozwolą Ci wykonać cały trening w domowych warunkach lub na świeżym powietrzu.

Gumy są mocne i elastyczne, ale też lekkie, dzięki czemu można je zabrać praktycznie wszędzie. Za ich pomocą można przetrenować górne i dolne partie ciała. Ćwiczenia, jakie możesz wykonać z zastosowaniem power bandów to:

  • wyciskanie żołnierskie,

  • wiosłowanie z gumą,

  • Przyciąganie gumy do ćwiczeń w siadzie,

  • przysiad oporowany z gumą.

Taśmy pilates

Taśmy pilates to długie i szerokie taśmy o długości nawet 180 cm. Ich zastosowanie to głównie stretching oraz joga. Doskonale sprawdzają się w sesjach rozciągających oraz w rehabilitacji po urazach stawów i mięśni.

Jedno z ćwiczeń, które możesz wdrożyć do swojego stretchingu z wykorzystaniem taśm pilates, to rozciągnie nogi w leżeniu na plecach. Połóż się na macie i zapleć taśmę na stopie. Nogę z wyprostowanym kolanem przyciągaj taśmą. Ruch wykonuj powoli, nie odrywając miednicy od podłoża. Utrzymuj napięcie przez około 10 sekund i wraz z wydechem przyciągaj nogę mocniej.

Jeśli szukasz odpowiednich gum do ćwiczeń koniecznie odwiedź stronę sklepu 4FIZJO, gdzie znajdziesz szeroką ofertę gum treningowych:

Podsumowanie

Taśmy oporowe to idealny sposób na trening całego ciała w dowolnych warunkach. Gumy są idealnym dopełnieniem domowej siłowni i są niezastąpione zarówno w treningu siłowym, jak i rehabilitacyjnym. Różnorodność gum i ich opór pozwala na ciągły progres i rozwój masy mięśniowej oraz utratę tkanki tłuszczowej. Dzięki kolorystycznym oznaczeniom łatwo można rozróżnić, które taśmy są mocniejsze, a które lżejsze w treningu. Jeśli chcesz wzmocnić siłę mięśniową, poprawić koordynację ruchową lub wrócić do sprawności po kontuzji, to trening z gumami oporowymi będzie dla Ciebie idealnym rozwiązaniem.

Źródła

  1. Son WM, Park JJ. Resistance Band Exercise Training Prevents the Progression of Metabolic Syndrome in Obese Postmenopausal Women. J Sports Sci Med. 2021 Mar 15;20(2):291-299.

  2. Son WM, Park JJ. Resistance Band Exercise Training Prevents the Progression of Metabolic Syndrome in Obese Postmenopausal Women. J Sports Sci Med. 2021 Mar 15;20(2):291-299.

Polecane

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel