DARMOWA DOSTAWA od 149,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
Dlaczego stawy bardziej bolą zimą? Przyczyny bólu stawów

Dlaczego stawy bardziej bolą zimą? Przyczyny bólu stawów

Fizjoterapeutka Olga Rymarska

Fizjoterapeutka Olga Rymarska Fizjoterapia i copywriting medyczny to według mnie połączenie idealne. Dlatego wiedzą o zdrowiu dzielę się zarówno w gabinecie, jak i w przestrzeni internetowej. Prywatnie we wszystkim znajduję pozytywy i nie wyobrażam sobie życia bez podróży. 5 minut

Ból stawów w zimę – jak sobie z nim radzić?

Za oknem pojawiły się już pierwsze oznaki mrozu, a Ty chciałbyś w pełni się cieszyć z zimowych aktywności? Jednak twoje stawy mają inne plany. Zaczynają protestować przeciwko nagłemu spadkowi ciśnienia atmosferycznego i zimowej hibernacji bólem i sztywnością? Pomimo tego, że w letnich miesiącach nie dokuczają Ci żadne dolegliwości, to niestety zimą mogą się one niespodziewanie pojawić. Uspokoję Cię – ból stawów w zimę może być całkowicie naturalny i wynikać ze zmian pogodowych. I choć pojawia się trochę na nasze życzenie (bo mniej się ruszamy), to odpowiada również za to niedobór witaminy D. W związku z tym nasuwa się pytanie, jak zatem możesz wesprzeć stawy w te nieprzyjemne i chłodne dni? To bardzo proste!

Dlaczego stawy zaczynają Cię boleć na zimę? Odpowiadam!

Po pierwsze – brak ruchu i aktywności fizycznej

Zimą dostęp do naturalnego światła jest niestety ograniczony. To wpływa na spadek wydajności organizmu. Nic dziwnego, że w tym okresie chętniej byśmy leżeli opatuleni ciepłym kocem, oglądając dobry film, niż wychodzili na zewnątrz. Zgadza się? To jest normalna reakcja ciała na panujące warunki. Jednak nie zaleca się całkowitej rezygnacji z ruchu, szczególnie wtedy, kiedy dokucza zimowy ból stawów, wywołany zmianą klimatu odbierającą chęci na aktywność fizyczną.

Sprawdź koniecznie! Aktywność fizyczna zimą Aktywność fizyczna zimą – 6 pomysłów dla każdego

To oczywiste, że nie każdy cieszy się na myśl o niskich temperaturach czy szybko zapadającym zmroku. A już na pewno nie sprzyja to motywacji do ćwiczeń na zewnątrz. Warto jednak skupiać się na...

To wszystko sprawia, że ciało jest zdezorientowane i potrzebuje czasu na przystosowanie się do panujących warunków. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, jeśli w miesiącach letnich byłeś aktywny. Wraz ze zmianą trybu życia mięśnie, nad których siłą pracowałeś, stają się bardziej osłabione. Z kolei w stawach zmniejsza się ilość mazi stawowej, która nawilża powierzchnie stawowe kości, przez co odczuwasz sztywność i ból.

Po drugie – niedobór witaminy D3

Witamina D3 jest bardzo ważna dla całego układu hormonalnego. Wspiera prawidłowe funkcjonowanie m.in. mięśni, układu odpornościowego czy mózgu. Przy jej niedoborze warto ją suplementować np. poprzez regularne przebywanie na słońcu, czy też jedzenie produktów bogatych w tę witaminę. Niedobór witaminy D3 wpływa na:

  1. ogólne zmęczenie, hamując uwalnianie serotoniny – hormonu szczęścia; jeśli witaminy D3 jest za mało w organizmie, to jej brak przejawia się brakiem siły a aktywność;

  2. osłabienie mięśni i ból stawów – witamina D3 usprawnia wchłanianie wapnia, który jest podstawowym budulcem kości, a do tego umożliwia mięśniom prawidłową pracę i budowanie siły;

  3. większą tendencję do wystąpienia stanów zapalnych w stawach, będących przyczyną bólu i sztywności.

Po trzecie – niedobór witamin z grupy B

To nie tak, że tylko zimą grozi Ci niedobór witamin z grupy B. Może się to zdarzyć również w trakcie sezonu wiosenno-letniego. Chodzi jednak o połączenie dwóch, a nawet trzech niekorzystnych czynników: całkowitego braku ruchu, niedoboru witaminy D3 i właśnie witamin z grupy B. Jakby nie patrzeć to już spore brak, dlatego warto w tym przypadku skonsultować się z lekarzem specjalistą.

Dla prawidłowego funkcjonowania stawów istotne są witaminy B1 i B6. Ich niedobór może powodować rozwój stanu zapalnego w stawach. Prowadzi to do dolegliwości bólowych i sztywności. Przyczyną braku tych witamin jest np. źle zbilansowana dieta, stosowanie niektórych leków, a niekiedy także ciąża.

Jak chronić stawy przed dolegliwościami bólem w okresie zimowym? Czyli o ruchu, suplementacji i odżywianiu

Ból stawów, również w okresie zimowym, powinien zapalić u Ciebie czerwoną lampkę ostrzegającą. Wiesz już, co go powoduje, a teraz czas na to, żeby działać! Co możesz zrobić? Nie chcę namawiać Cię do wyczerpujących treningów, po których szybko się zniechęcisz do aktywności fizycznej. Przemycaj jednak ruch kiedy tylko się da! Oglądając telewizję, wstań na chwilę z kanapy, zrób 5 przysiadów i usiądź. Rano po przebudzeniu porozciągaj się w łóżku przez 5 minut – skłon, ręce do góry, skręt tułowia. Pracując zdalnie, często zmieniaj pozycje, a co jakiś czas zrób np. krótki spacer. To naprawdę proste!

Ból stawów zimą podczas aktywności fizycznej

Zimowa dieta dla zdrowych stawów – co jeść, aby wesprzeć kości zimą?

Oto kilka praktycznych wskazówek, które pomogą Ci zadbać o swoje stawy poprzez odpowiednie odżywianie.

  1. Spożywaj produkty bogate w witaminę D3 np. tłuste ryby (łosoś, makrela, sardynki), grzyby, ser żółty, mleko, żółtka jajek. To doskonałe źródła tej witaminy.

  2. Jedz warzywa i owoce o właściwościach przeciwzapalnych. Produkty takie jak brokuły, szpinak, jagody czy truskawki są bogate w przeciwutleniacze. Pomagają w redukcji stanów zapalnych, co jest korzystne dla stawów.

  3. Nie zapominaj o produktach bogatych w wapń! Jogurty naturalne, tofu czy migdały to źródła wapnia, który jest niezbędny dla zdrowych kości i stawów. Staraj się uwzględniać je w codziennej diecie.

  4. Dbaj o optymalną temperaturę posiłków i napojów. Pij ciepłe napoje – herbaty ziołowe lub tzw. zimowe herbatki z dodatkiem imbiru i goździków. Oprócz tego włącz do diety zupy takie jak rosół czy zupy krem, które ogrzeją twój organizm i utrzymają jego ciepłotę.

  5. Pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu. Woda pomaga w utrzymaniu elastyczności chrząstki stawowej, dlatego regularne spożywanie wody to kluczowy element dbania o stawy.

  6. Unikaj produktów prozapalnych takich jak przetworzone jedzenie, tłuszcze nasycone czy cukry znajdujące się w słodyczach (słodkie i słone przekąski). Mogą one przyczynić się do rozwoju stanów zapalnych stawów.

Umów się z lekarzem, aby dobrać właściwą suplementację

Suplementacja wspiera zbilansowaną dietę. Może być jednak konieczna, gdy niemożliwe jest dostarczenie odpowiedniej ilości witamin w spożywanych produktach. Wśród najczęstszych stosowanych suplementów na zdrowe stawy znajdą się: kwasy Omega 3-6-9, witamina D3, kolagen i witaminy z grupy B.

Aby ustalić właściwą suplementację do potrzeb twojego organizmu, w pierwszej kolejności skonsultuj się z lekarzem internistą. Na podstawie szczegółowego wywiadu lekarskiego zleci Ci konieczne badania do wykonania. Uzyskane wyniki pozwolą dobrać odpowiednią suplementację.

pixel