Darmowa dostawa od 149,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Rozejście mięśnia prostego brzucha – przyczyny i rehabilitacja

2022-12-28
Rozejście mięśnia prostego brzucha – przyczyny i rehabilitacja

Mięśnie brzucha to jedna z największych grup mięśniowych, a dzieli się on na mięśnie powierzchowne i głębokie. Różne czynniki, takie jak ciąża czy otyłość mogą wpływać na kondycję mięśnia prostego brzucha. Mięśnie znajdujące w obrębie jamy brzucha odpowiadają za zginanie tułowia, pracując przy oddychaniu, obniżając żebra, a także wspierając pracę krocza. Rozejście mięśnia prostego jest objawem osłabienia pracy mięśni brzucha, ale regularne ćwiczenia pomogą przywrócić siłę mięśni. Jeśli chcesz wiedzieć jak wygląda rozejście mięśnia prostego brzucha, koniecznie przeczytaj ten artykuł.

 

W tym artykule znajdziesz informacje na temat:

  1. Jak wygląda rozejście mięśnia prostego brzucha?
  2. Jakie są przyczyny rozejścia mięśnia prostego brzucha?
  3. Jak wygląda skuteczna rehabilitacja przy rozejściu mięśnia prostego brzucha?

Rozejście mięśnia prostego brzucha – jak wygląda?

Rozejście mięśnia prostego brzucha polega na rozejściu między mięśniami prostymi brzucha, które znajdują się w linii pośrodkowej. Ten problem często dotyka kobiet w ciąży, po porodzie i osób otyłych.

Rozejście mięśnia prostego brzucha to inaczej zaburzenie funkcji mięśni. Polega ono na rozejściu się mięśni prostych brzucha, co jednocześnie wydłuża kresę białą leżącą pośrodku brzucha, biegnącą aż do spojenia łonowego. Rozejście mięśni nie jest jednakowe i może dojść na różnej wysokości. Najczęściej występują w okolicy pępka: nad i podpępkiem, wokół pępka oraz otwarcie na całej długości mięśnia prostego brzucha.

Nie jest to tylko nieestetyczna kwestia. Rozejście mięśnia prostego brzucha to stan zaburzenia pracy mięśni, które odpowiedzialne są za wiele procesów. Mięśnie brzucha pełnią funkcje, które są niezbędnie nie tylko do utrzymania prostej postawy ciała, ale również współpracują przy oddychaniu, odpowiednim ustawieniu miednicy oraz pozwalają na ruch zgięcia. W skład mięśni brzucha wchodzą: mięśnie skośne brzucha, mięsień prosty brzucha, mięsień skośny zewnętrzny brzucha, mięsień skośny wewnętrzny brzucha, mięsień poprzeczny brzucha.

Rozejścia mięśnia prostego brzucha to stan, który można wyregulować za pomocą odpowiedniej rehabilitacji oraz kierowanego treningu wzmacniającego mięśnie brzucha. Przed rozpoczęciem treningu należy udać się do fizjoterapeuty lub wykwalifikowanego trenera, aby ustalić odpowiedni trening, dostosowany do obecnego stanu zdrowia. Inny trening będą wykonywały np. kobiety po ciąży, a zupełnie inny osoby z nadwagą czy otyłością.

Rozstęp mięśnia prostego brzucha – przyczyny

Rozejście mięśnia prostego brzucha

Rozejścia mięśnia prostego brzucha nie ma jednoznacznego pochodzenia. W obrębie brzucha zachodzi wiele zmian podczas całego życia, a do rozejścia mięśnia prostego nie są predysponowane tylko kobiety, ale również mężczyźni. Ryzyko rozejścia mięśni może być uzależnione od wielu czynników, a do najpowszechniejszych należą:

  • ciąża oraz duża ilość wód płodowych,
  • mnogość ciąży, ciąże bliźniacze i duża masa dziecka po urodzeniu,
  • cukrzyca,
  • nadwaga,
  • osłabiona siła mięśni brzucha,
  • starszy wiek,
  • operacje w jamie brzusznej.

Rozejście mięśni brzucha to nie tylko nieestetyczny wygląd brzucha, ale również zaburzenie funkcjonalności. Osoby borykające się z nadmiernym rozciągniętym mięśniem prostym brzucha często towarzyszy im nietrzymanie moczu, bóle odcinka lędźwiowego, biegunki, bóle pleców, problem z mięśniami dna miednicy oraz nieprawidłowa postawa ciała.

Rozejście mięśnia prostego – rehabilitacja

Praca nad rozejściem mięśnia prostego brzucha powinna być prowadzona pod okiem specjalisty, fizjoterapeuty oraz ortopedy. Odpowiednio dobrane ćwiczenia i techniki pracy w gabinecie fizjoterapeutycznym przyniosą bardzo dobre efekty, które przełożą się na prawidłowe funkcjonowanie mięśni brzucha. To z kolei przełoży się na prawidłową postawę ciała.

Nauka odpowiednich nawyków jest najważniejsza podczas leczenia rozejścia mięśnia prostego brzucha. Dźwiganie czy nadmierny wysiłek fizyczny są niewskazane przy tych schorzeniach. Podczas podnoszenia przedmiotów warto napiąć brzuch, aby utrzymać odpowiednią stabilizację, co jest niezbędne przy regeneracji ściany brzucha.

Trening nie powinien zawierać elementów zwiększających tłocznię brzuszną oraz nie może być zbyt przeładowany intensywnością ćwiczeń. Wszelkie ćwiczenia na mięśnie skośne brzucha koniecznie trzeba wykluczyć, aby nie pogłębiać rozejścia mięśniowego. Podczas ćwiczeń najlepiej wykorzystać masę własnego ciała oraz akcesoria takie jak gumy i taśmy treningowe. Warto skorzystać z oferty sklepu 4FIZJO, gdzie znajdują się wszystkie niezbędne akcesoria rehabilitacyjne, treningowe oraz maty do ćwiczeń.

Leczenie rozejścia mięśnia prostego można prowadzić poprzez terapię manualną, suche igłowanie oraz zabiegi manualne. Nie oznacza to, że w warunkach domowych czy na siłowni nie można wspomóc pracy fizjoterapeuty uroginekologicznego.

Kinesiotaping również może być przydatną techniką po wykonanej pracy manualnej przez fizjoterapeutę. Należy pamiętać, że taping nie jest samodzielną formą terapii, a jej wsparciem.

Rozstęp mięśnia prostego brzucha

Podsumowanie

Rozejście mięśni brzucha to nie tylko problem estetyczny, ale również funkcjonalny. Może on wystąpić zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet, a jego pochodzenie w dużej mierze zależy od stanu siły mięśniowej oraz czynników, takich jak ciąża. Objawy rozejścia mięśnia prostego brzucha znacząco utrudniają funkcjonowanie, dlatego w takim przypadku powinna być niezwłocznie wdrożona odpowiednia terapia kompleksowa. Praca fizjoterapeuty uroginekologicznego oraz samodzielne, sumienne ćwiczenia wykonywane w domu pomogą zażegnać problem rozejścia mięśni.

Źródła:

  1. Thabet A.A., Alshehri M.A., Efficacy of deep core stability exercise program in postpartum women with diastasis recti abdominis: a randomised controlled trial, Journal of Musculoskeletal and Neuronal Interactions, 2019, 1;19(1), s, 62-68.
  2. Laframboise F.C., Schlaff R.A., Baruth M., Postpartum Exercise Intervention Targeting Diastasis Recti Abdominis, International Journal of Exercise Science, 2021, 1;14(3), s. 400-409.
  3. Hall H., Sanjaghsaz H., Diastasis Recti Rehabilitation, In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing, 2022.

Zespół 4FIZJO

Polecane

Taśma Kinesiotaping 5M

Taśma Kinesiotaping 5M

29,99 zł brutto
Taśma Kinesiotaping 5M

Taśma Kinesiotaping 5M

29,99 zł brutto

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel