DARMOWA DOSTAWA od 149,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
Pączki – jeść, czy nie jeść? Oto jest pytanie!

Pączki – jeść, czy nie jeść? Oto jest pytanie!

Zespół 4FIZJO

Zespół 4FIZJO Nasz zespół każdego dnia dba o to, aby informacje na blogu były jak najwyższej jakości. Chcemy wspierać nie tylko fizyczność każdego człowieka, ale i poszerzać wiedzę z zakresu sportu, fizjoterapii, podróży i relaksu. 5 minut

Jak świętować, by nie zwariować?

Tłusty czwartek przyprawia Cię o ból głowy? Oczyma wyobraźni widzisz świeżutkie pączki i nie wiesz, czy dasz radę się powstrzymać? Nie będziemy Cię do tego namawiać! Jeżeli masz ochotę na coś słodkiego w ten najsłodszy dzień roku, to nie ma sensu się opierać. Na pączka może znaleźć się miejsce nawet podczas niskokalorycznej diety – nie dajmy się zwariować. Świętowanie z umiarem i zjedzenie jednego czy dwóch pączków nie jest w stanie zagrozić twojej figurze czy noworocznym postanowieniom. Wszystko, co musisz zrobić, to mądrze zaplanować ten dzień, by znalazły się w nim nie tylko słodkości, ale i czas na trening, planszówki lub ulubioną komedię. Brzmi intrygująco? Czytaj dalej, by dowiedzieć się nie tylko tego, czy każdy pączek ma tyle samo kalorii, ale także tego, jak go spalić nie tylko podczas uprawiania sportu.

Tłusty czwartek

Pączek pączkowi nie równy

Czy wiesz, że różnica w kaloryczności między różnymi rodzajami pączków może wynosić aż 140 kcal? Klasyczny pączek z marmoladą (ok. 80 g) dostarczy Ci ok. 270 kcal, podczas gdy 100 g minipączków to prawdziwa bomba, która może zawierać ich nawet 410. Taka sama ilość faworków to już ponad 500! Jeśli zastanawiasz się, na ile pączków czy faworków możesz sobie pozwolić, weź pod uwagę kaloryczność tych, po które zamierzasz sięgnąć. Zależy ona od wielkości, nadzienia i polewy:

  • Pączek klasyczny z marmoladą (ok. 80 g) – ok. 270 kcal, 15 g tłuszczu i 30 g węglowodanów
  • Pączek z kremem (ok. 80 g) – ok. 290 kcal, 20 g tłuszczu i 25 g węglowodanów
  • Pączek z lukrem (ok. 80 g) – ok. 340 kcal, 18 g tłuszczu i 40 g węglowodanów
  • Pączek hiszpański „gniazdko” (100 g) – ok. 400 kcal, 25 g tłuszczu i 44 g węglowodanów
  • Minipączki (100 g) – ok. 410 kcal, 18 g tłuszczu i 60 g węglowodanów
  • Tradycyjne faworki (100 g) – 510 kcal, 32 g tłuszczu i 50 g węglowodanów

Jak widzisz, dokonując świadomego wyboru, możesz ograniczyć kalorie nawet o kilkaset, co ma duże znaczenie w kontekście wieczornego treningu.

Donut z popsypką

Masz czas? Zacznij od odchudzania

Mamy tu na myśli oczywiście „odchudzanie” słodkości. Zacznijmy od tego, że nie musisz mieć ponadprzeciętnych umiejętności kulinarnych – wystarczą chęci i czas. Przygotowując słodkości samodzielnie, z łatwością zmniejszysz ich kaloryczność. Co więcej, będziesz mieć pewność, że nie zawierają konserwantów czy sztucznych polepszaczy smaku. Mniej kalorii i dobry skład – to dwa powody, by przygotować pączki i faworki samodzielnie, nawet gdy nigdy wcześniej tego nie robiłaś/eś.

Najłatwiej „odchudzisz” tradycyjne faworki – wystarczy, że upieczesz je w piekarniku zamiast na głębokim tłuszczu. Bez obaw, te z piekarnika będą tak samo chrupkie! Ponadto do posypania zamiast cukru pudru możesz użyć dowolnego słodzika, np. erytrytolu w pudrze. Takie faworki mogą mieć nawet dwa razy mniej kalorii niż ich tradycyjna wersja smażona na głębokim tłuszczu. A co z pączkami? Je również można upiec w piekarniku, jednak w tym przypadku różnica w smaku może być zauważalna. Jeśli lubisz tylko te smażone, pamiętaj, że już sama rezygnacja z lukru obniży ich kaloryczność nawet o 80-100 kcal! Kolejne kalorie możesz odjąć, zamieniając słodki dżem na gęsty mus owocowy bez dodatku cukru. Jak widzisz, te nieduże zmiany mogą sprawić, że zjesz nawet kilkaset kalorii mniej.

Faworki z cukrem pudrem

Spalanie pączków na 3 sposoby

Pączki zjedzone, przechodzimy do spalania. A to wcale nie będzie ani długie, ani trudne. Co powiesz na burpees, czyli wszystkim znane „padnij-powstań”? Zgodnie z badaniami opublikowanymi w ACSM’s Health & Fitness jest to jedno z ćwiczeń, które najszybciej spala kalorie. Naukowcy zmierzyli, że podczas wykonywania burpees spalamy blisko 9,5 kalorii w jedną minutę! A teraz kolejny plus – możesz je wykonać bez wychodzenia z domu. A gdy na trening lubisz wyjść, polecamy basen. Pływanie to kolejny sposób na szybkie spalenie nadprogramowych kalorii. Zgodnie z wyliczeniami Harvard Health 30 minut pływania to ok. 230 kalorie mniej. Na to, ile dokładnie spalisz, ma wpływ twoja waga oraz wybrany styl. Ważąc 55 kg i pływając na plecach, w pół godziny spalisz ok. 250 kalorii, a kraulem nawet 330. Przy wadze 70 kg styl klasyczny pozwoli Ci spalić 370 kalorii, a kraul oraz motylek nawet 409. Łatwo obliczyć, że pływając 60 minut, możesz zostawić w wodzie nawet 600-800 kalorii! To tyle, ile 2-3 pączki.

Alternatywą dla wszystkich tych, którzy nie potrafią lub nie lubią pływać jest cycling, czyli dynamiczna jazda na rowerze stacjonarnym w rytm muzyki. Jest to trening wytrzymałościowo-siłowy, podczas którego możesz spalić nawet 600 kalorii w godzinę. Dynamiczna muzyka, wykwalifikowany instruktor i dobra zabawa – czy to nie jest idealne zakończenie tłustego czwartku?

Spalanie kalorii na rowerze

Śmiech i planszówki, czyli jak spalić pączka bez treningu

W tłusty czwartek nie chcesz lub nie możesz iść na siłownię lub na basen? Nic straconego! I tak możesz spalić część „pączkowych” kalorii. Wystarczy, że włączysz ulubioną komedię, zagrasz w planszówkę lub poprzytulasz się z partnerem/partnerką. To nie żart! Śmiejąc się do rozpuku, w godzinę spalisz 80 kalorii, grając w planszówkę, pożegnasz 105, a przytulając ukochaną/ukochanego stracisz ich aż 126. Wciąż za mało? Wykonując partnerowi godzinny masaż, spalisz aż 280 kalorii, czyli tyle, ile ma jeden pączek. I tak się łączy przyjemne z pożytecznym.

Granie w gry

Na koniec jeszcze jedna ważna informacja. Niech przed zjedzeniem pączka (a nawet dwóch) nie powstrzymuje Cię strach przed przytyciem. Pamiętaj, że potrzeba ok. 7000 dodatkowych kalorii, by przytyć 1 kilogram. To tyle, ile zawiera 25 pączków z marmoladą lub 20 z lukrem. Chyba zgodzisz się, że zjedzenie tylu słodkości w 1 dzień, byłoby niezwykle trudnym zadaniem nawet dla największego łasucha.

Bibliografia:

  • Harvard Health Publishing, Calories burned in 30 minutes for people of three different weights, 3.08.2021 r., online: https://www.health.harvard.edu/diet-and-weight-loss/calories-burned-in-30-minutes-for-people-of-three-different-weights dostęp: 5.02.2024 r.
  • M. Mucha, P. Małek, B. Szyk, Pączkowanie, Omni Calculator, 05.06. 2023 r., online: https://www.omnicalculator.com/other/paczek#10-najprzyjemniejszych-sposobow-na-spalenie-paczkow, dostęp: 5.02.2024 r.
  • Kalkulatorkalorii.net, Ile kalorii jest w 80 g pączka z marmoladą?, online: https://kalkulatorkalorii.net/kalkulator-kalorii/858-80-paczek-z-marmolada#wynik dostęp: 5.02.2024 r.
  • Yoke, Mary M. M.A., M.M., What are the best weight room exercises for increasing energy expenditure? 05/06.2016 r., online: https://journals.lww.com/acsm-healthfitness/Fulltext/2016/05000/WHAT_ARE_THE_BEST_WEIGHT_ROOM_EXERCISES_FOR.10.aspx 5.02.2024 r.
pixel