Darmowa dostawa od 149,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Mężczyzno zadbaj o swoją prostatę! 15 września Europejskim Dniem Prostaty

2022-09-15
Mężczyzno zadbaj o swoją prostatę! 15 września Europejskim Dniem Prostaty

Obecność problemów z gruczołem krokowym po 50 roku życia wśród mężczyzn, są powszechnym tematem. Z uwagi na wysoki stopień występowania problemów z prostatą, warto regularnie podejmować badania kontrolne, które zabezpieczą aspekt profilaktyki zdrowotnej mężczyzn. Wraz z dniem 15 września, obchodzi się w Europie Dzień Prostaty, kiedy to wiele medycznych placówek umożliwia darmowo sprawdzenie kondycji gruczołu krokowego. W związku z tym serdecznie zachęcamy do skorzystania z takiej okazji oraz do samodzielnego dbania o prostatę, dzięki odpowiednim ćwiczeniom na mięśni dna miednicy. Jak zadbać o prostatę dzięki odpowiednim ćwiczeniom?

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Czym jest prostata i jakie są jej funkcje?
  2. Najczęstsze choroby prostaty.
  3. Gruczoł krokowy - profilaktyka poprzez ćwiczenia mięśni kegla u mężczyzn.

Prostata - wszystko co musisz o niej wiedzieć

Co to jest prostata? Prostatę określa się mianem gruczołu krokowego lub stercza. Jest to niewielki gruczoł, znajdujący się pod pęcherzem moczowym, otaczając inny narząd, jakim jest cewka moczowa. Funkcje gruczołu krokowego obejmują wydzielanie charakterystycznego płynu, w którym znajdują są plemniki. Płyn ten stanowi integralny składnik spermy i pełni funkcje odżywcze dla plemników podczas ich wędrówki do kobiecej komórki jajowej. Oznacza to, że prostata wpływa na prawidłowość procesów zachodzących w męskich narządach rozrodczych. Wpływa ona także na ciągłość strumienia moczu oraz na komfort podczas tego procesu.

Częstym zjawiskiem stają się problemy z prostatą, które regularnie występują o osób powyżej 45 roku życia. Problem ten nie dotyczy młodych osób. Dzieje się tak z uwagi na liczną obecność u osób dorosłych hormonów androgennych, które sprzyjają podziałom komórkowym i rozrastaniu się poszczególnych tkanek. Obecność problemów z prostatą najczęściej dotyczy przypadłości medycznej, określanej jako łagodny rozrost stercza.

Choroby prostaty

Wraz z wiekiem zwiększa się ryzyko powstania chorób prostaty, które mogą utrudniać funkcjonowanie starszym osobom. Po 45-50 roku życia, następuje jeden z najwyższych pików wydzielania hormonów androgennych, co przyczynia się do zjawiska, jakim jest rozrost prostaty. Jest to najpopularniejsza przypadłość.

Przerośnięta prostata powoduje problemy z oddawaniem moczu z uwagi na ucisk na cewkę moczową. Może to w konsekwencji prowadzić do niemożności oddawania moczu i wynikającego z tego bólu i dyskomfortu. Przy zaobserwowaniu takich objawów, warto szybko udać się do lekarza urologa.

Przy występowaniu chorób prostaty, charakterystyczne są objawy, które zwiastują problemy z tym gruczołem.

Objawy, charakteryzujące przerost stercza:

  • gwałtowne parcie na mocz,

  • słabszy strumień moczu,

  • uczucie niecałkowitego opróżnienia pęcherza moczowego,

  • ból, pieczenie w trakcie oddawania moczu,

  • częste incydenty polegające na oddaniu moczu (np. w nocy).

Przy zaobserwowaniu powyższych objawów, warto udać się do lekarza specjalisty w celu odpowiedniej diagnozy problemów. Objawy te mogą zwiastować ryzyko rozwoju różnych chorób prostaty, wśród nich wymieniamy:

Choroby te charakteryzują się podobnym przebiegiem, stąd też ważna jest wspomniana wcześniej sprawna diagnostyka objawów i zastosowanie zleconego leczenia.

Profilaktyka chorób prostaty

Skutecznym sposobem zapobiegania stanom zapalnym prostaty jest odpowiednio wczesne prowadzanie zasad profilaktyki oraz modyfikacje stylu życia, które mogą dodatkowo zabezpieczyć aspekt zdrowotny gruczołu krokowego. Ważnym punktem łączącym zdrowie gruczołu krokowego, są mięśnie dna miednicy/mięśnie Kegla.

Mięśnie Kegla u mężczyzn to nie mniej ważna grupa mięśniowa od kobiecych. Mięśnie dna miednicy odpowiadają za właściwe stabilizowanie cewki moczowej i zmniejszenie ryzyka problemów, jak nietrzymanie moczu. Oznacza to również, że ćwiczenia mięśni Kegla u mężczyzn korzystnie wpływają na profilaktykę zdrowotną i pomagają z utrzymaniem erekcji podczas zbliżeń seksualnych.

Jak ćwiczyć mięśnie Kegla?

W celu poprawnego ćwiczenia mięśni Kegla należy zacząć od podstawowych ćwiczeń, polecanych zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn. Podstawowe ćwiczenie mięśni dna miednicy polega na naprzemiennym ściskaniu mięśni krocza z wyobrażeniem konieczności oddania moczu. Taki napięcie należy trzymać około 5-10 sekund i wykonywać je w 3-4 seriach po 10 powtórzeń. Taki cykl na ćwiczenie mięśni Kegla warto praktykować około 3 razy dziennie. Efekty tego prostego ćwiczenia mięśni Kegla można zauważyć już po 2-3 tygodniach regularnej pracy.

Innym przykładem ćwiczenia mięśni dna miednicy jest utrzymywanie wyprostowanym bioder w oparciu pleców o piłkę gimnastyczną z taśmą rehabilitacyjną umieszczoną powyżej kolan, z jednoczesnym zaciśnięciem mięśni dna miednicy, czyli wspomniane wcześniej imitowanie oddawania moczu. Zasada serii i powtórzeń jest praktycznie identyczna jak w bazowym ćwiczeniu. Samo ćwiczenie można także wykonać z samą taśmą rehabilitacyjną lub piłką gimnastyczną.

Ćwiczenie mięśni Kegla może także obejmować inne ćwiczenia z wykorzystaniem poduszek sensorycznych. Polegają one na przyjęciu pozycji siedzącej na poduszce i angażowaniu izometrycznego skurczu mięśni dna miednicy przez określony wcześniej czas, co przyczyni się nie tylko do wzmocnienia mięśni Kegla, ale także lepszej stabilizacji centralnej, ukrwienia naczyń krwionośnych w obrębie penisa, redukcję problemów z nietrzymaniem moczu i zaburzeń erekcji. 

Cały trening nie musi zajmować wiele czasu. Niezwykle ważne jest to, aby skupić się na tym, żeby było to regularne ćwiczenia mięśni Kegla, co pozwoli na uzyskanie korzyści zdrowotnych.

Oto, co daje wzmacnianie mięśni okolicy krocza:

  • ograniczenie trudności z oddawaniem moczu,

  • poprawę erekcji (w tym wydłużenie erekcji) i intensyfikację orgazmu,

  • lepszą kontrolę wytrysku i odpływ krwi z penisa,

  • lepszą pracę układu moczowego,

  • satysfakcjonujące życie seksualne,

  • lepsze samopoczucie.

Mocne mięśnie dna miednicy to gwarancja dobrego zdrowia, dobrej pracy układu moczowego, zmniejszenie ryzyka raka prostaty i problemów z przerostem gruczołu krokowego.

Podsumowanie

Mięśnie Kegla, czy inaczej zwane mięśnie dna miednicy to obszary mięśniowe, które nie tylko kobiety powinny wzmacniać. Prostata jest gruczołem, który silnie wpływa na pracę innego narządu, jakim jest pęcherz moczowy, regulujący proces oddawania moczu. Z uwagi na częste problemy z prostatą, chcemy serdecznie zachęcić do korzystania z możliwości diagnostycznych w dniu 15 września, który jest Europejskim Dniem Prostaty. Pozwala on na darmowe wykonanie badań diagnostycznych (badanie prostaty) i profilaktykę zdrowotną mężczyzn w wieku 45 lat i wyżej.

Na profilaktykę prostaty można także wpływać poprzez ćwiczenia na mięśnie Kegla. Zaletą tych ćwiczeń jest to, że można je wykonywać o dowolnej porze dnia. Są również proste w wykonaniu. Liczy się regularność.

Źródła:

  1. Aaron L, Franco OE, Hayward SW. Review of Prostate Anatomy and Embryology and the Etiology of Benign Prostatic Hyperplasia. Urol Clin North Am. 2016 Aug;43(3):279-88. doi: 10.1016/j.ucl.2016.04.012. PMID: 27476121; PMCID: PMC4968575.

  2. Raizada V, Mittal RK. Pelvic floor anatomy and applied physiology. Gastroenterol Clin North Am. 2008 Sep;37(3):493-509, vii. doi: 10.1016/j.gtc.2008.06.003. PMID: 18793993; PMCID: PMC2617789.

  3. Cho ST, Kim KH. Pelvic floor muscle exercise and training for coping with urinary incontinence. J Exerc Rehabil. 2021 Dec 27;17(6):379-387. doi: 10.12965/jer.2142666.333. PMID: 35036386; PMCID: PMC8743604.

 

 

 

Polecane

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel