DARMOWA DOSTAWA od 149,00 zł z InPost
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
Kość krzyżowa - jak o nią zadbać?

Kość krzyżowa - jak o nią zadbać?

Zespół 4FIZJO

Zespół 4FIZJO Nasz zespół każdego dnia dba o to, aby informacje na blogu były jak najwyższej jakości. Chcemy wspierać nie tylko fizyczność każdego człowieka, ale i poszerzać wiedzę z zakresu sportu, fizjoterapii, podróży i relaksu. 6 minut

Kość krzyżowa - anatomia

Kość krzyżowa jest jedną z największych kości w ciele człowieka, a znajduje się w dolnej części kręgosłupa. Składa się z pięciu trzonów kręgów krzyżowych, połączonych ze sobą za pomocą stawów krzyżowych. Anatomia kości krzyżowej jest złożona, posiada wiele powierzchni stawowych i otworów, które umożliwiają przechodzenie ważnych struktur anatomicznych, takich jak nerwy i naczynia krwionośne kończyn dolnych.

Kość krzyżowa stanowi dolny odcinek kręgosłupa, a jej dolną część tworzą kanał krzyżowy i grzebień krzyżowy pośrodkowy. Kanał krzyżowy jest miejscem, przez które przechodzi rdzeń kręgowy, zaś grzebień krzyżowy pośrodkowy stanowi ważne miejsce przyczepu mięśni.

Ze względu na swoją rolę w podtrzymywaniu ciała i stabilizacji kręgosłupa, kość krzyżowa jest często narażona na różnego rodzaju problemy. Najczęstszymi z nich są bóle krzyża, czyli tzw. bóle krzyżowe, które często wywołują dyskomfort i utrudniają normalne funkcjonowanie. Problemy z kością krzyżową mogą być również związane z zaburzeniami w pracy kończyn dolnych, a także z chorobami zwyrodnieniowymi kręgosłupa i stawów, które wpływają na stan i funkcjonowanie całego ciała. 

Kość krzyżowa - najczęstsze przyczyny bólu

Kość krzyżowa jest ważnym elementem kręgosłupa i może być przyczyną bólu u wielu ludzi, zwłaszcza u osób starszych, sportowców oraz tych, którzy spędzają dużo czasu siedząc. Ból kości krzyżowej często wynika z dysfunkcji stawów międzykręgowych, co prowadzi do rotacji kości krzyżowej i zaburzenia za pośrednictwem obręczy kończyny dolnej.

Pogłębienie lordozy lędźwiowej i boczne skrzywienie kręgosłupa również mogą wpływać na ból kości krzyżowej. Dodatkowo ciężar ciała i niewłaściwa postawa podczas siedzenia lub stania mogą również przyczyniać się do bólu kości krzyżowej. Dlatego ważne jest, aby dbać o właściwą postawę ciała i unikać długotrwałego siedzenia w nieodpowiedniej pozycji, aby zminimalizować ryzyko bólu kości krzyżowej.

Ponadto istnieją także inne czynniki, które mogą przyczynić się do bólu kości krzyżowej, takie jak urazy, nadwaga, ciąża czy choroby zwyrodnieniowe kręgosłupa. Osoby, które cierpią na ból kości krzyżowej, powinny skonsultować się z lekarzem w celu ustalenia przyczyny i odpowiedniego leczenia.

Kość krzyżowa - jak ją odciążyć?

Kość krzyżowa jest ważnym elementem kręgosłupa, który często doznaje nadmiernego obciążenia. Istnieje jednak kilka ćwiczeń, które mogą pomóc odciążyć odcinek lędźwiowo-krzyżowy i kość krzyżową, zmniejszając tym samym ból i napięcie. Oto 5 przykładowych ćwiczeń, które korzystnie wpływają na stabilizację odcinka lędźwiowo-krzyżowego i dzięki którym kość krzyżowa będzie funkcjonowała w sposób bardziej fizjologiczny.

1️⃣ Przysiady ze skrętem tułowia

Ćwiczenie wykonuje się na macie do ćwiczeń jako stabilnym podłożu oraz w pozycji wykrocznej. Ćwiczenie polega na schodzeniu do przysiadu wykrocznego, tak, aby noga zakroczna prawie dotykała podłoża. W międzyczasie wykonuje się skręt tułowia w kierunku nogi wykrocznej.

2️⃣ Mostki biodrowe jednonóż

Kość krzyżowa dobrze funkcjonuje, gdy następuje lekkie przeciążenie mięśni gruszkowatych oraz pośladkowych. Dobrze sprawdza się w tym przypadku ćwiczenie Glute Bridge jednonóż. Wykonuje się je w pozycji leżenia na plecach (na macie do ćwiczeń) i polega na unoszeniu bioder oraz tułowia z jednoczesnym uniesieniem jednej nogi.

3️⃣ Leżenie na macie do akupresury

Leżenie na macie do akupresury doskonale uwalnia od patologicznych napięć w różnych obszarach. Można ułożyć matę na kończyny dolne w tym obszar kości krzyżowej w celu uwolnienia nadmiernych napięć mięśni okalających pośladek i kość krzyżową.

4️⃣ Rotacja kości krzyżowej przy skrętach tułowia

Skręty tułowia są doskonałym sposobem na rozciągnięcie mięśni pleców i brzucha, co pomaga w odciążeniu kości krzyżowej. Aby wykonać to ćwiczenie, należy usiąść na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i stopami na podłodze. Następnie trzymając ręce na biodrach, obrócić tułów w jedną stronę, a następnie powoli obrócić go w drugą stronę. Ćwiczenie to można powtarzać kilka razy, aż do poczucia rozciągnięcia mięśni w dolnej części pleców i brzucha.

5️⃣ Odciążanie kości krzyżowej przy pomocy PowerBand

Ćwiczenie polega na zaczepieniu taśmy PowerBand między nogami, schodząc do wewnętrznej części uda. Taśma powinna być zaczepiona na odcinku lędźwiowym i do stabilnej i ciężkiej powierzchni. Następnie należy położyć się na plecach i wykonywać ruchy przodopochylenia miednicy oraz tyłopochylenia. Pozwoli to na dekompresję krążków międzykręgowych i uwolnienie nadmiernych napięć całej kości krzyżowej i jej okolic.

Podsumowanie

Kość krzyżowa jest jedną z największych i najważniejszych kości w ludzkim ciele, która stanowi połączenie kręgosłupa z miednicą. Prawidłowe funkcjonowanie kości krzyżowej ma ogromne znaczenie dla komfortu odcinka lędźwiowo-krzyżowego, który jest narażony na duże obciążenia i stresy. Dolegliwości bólowe w tym obszarze mogą powodować znaczne utrudnienia w codziennym funkcjonowaniu, dlatego konieczne jest regularne wykonywanie odpowiednich ćwiczeń rehabilitacyjnych oraz konsultacje z fizjoterapeutą w przypadku wystąpienia dolegliwości bólowych.

Źródła:

Barros G, McGrath L, Gelfenbeyn M. Sacroiliac Joint Dysfunction in Patients With Low Back Pain. Fed Pract. 2019 Aug;36(8):370-375.

Al-Subahi M, Alayat M, Alshehri MA, Helal O, Alhasan H, Alalawi A, Takrouni A, Alfaqeh A. The effectiveness of physiotherapy interventions for sacroiliac joint dysfunction: a systematic review. J Phys Ther Sci. 2017 Sep;29(9):1689-1694.

Wyrób medyczny

Producent: 4FIZJO Group sp. z o.o. | Autoryzowany przedstawiciel: 4FIZJO Group sp. z o.o. | Podmiot prowadzący reklamę: 4FIZJO Group sp. z o.o.

ZASTOSOWANIE: Maty do akupresury są pomocnym narzędziem w leczeniu bólu kręgosłupa, rwy kulszowej, wspomagają rozluźnienie napiętych mięśni pobudzając przy tym funkcjonowanie układu krwionośnego. Dzięki akcesoriom do akupresury, możemy wykonać taki masaż samodzielnie w domu. Do domowego masażu wystarczy mata do akupresury lub poduszka. Są one wyposażone w rozetki z punktami uciskającymi - tzw. kolcami, wykonanymi z tworzywa sztucznego.

PRZECIWWSKAZANIA: Pacjenci poniżej 16 roku życia; Ciąża i karmienie; Zaburzenia krzepliwości (hemophilia); Stosowanie leków przeciwzakrzepowych; Zmiany skórne w wyniku grzybicy, chorób zakaźnych, wysypki; Oparzenia i rany; Wrażliwa i delikatna skóra np. u pacjentów z cukrzycą lub problemami krążenia; Nowotwory (bez zgody lekarza).

Producent: 4FIZJO Group sp. z o.o. | Autoryzowany przedstawiciel: 4FIZJO Group sp. z o.o. | Podmiot prowadzący reklamę: 4FIZJO Group sp. z o.o.

ZASTOSOWANIE: Ćwiczenia z piłką rehabilitacyjną mogą być pomocne w poprawie sprawności, siły i kondycji. Poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia piłka rehabilitacyjna może wpływać na poprawę twojej postawy ciała, wzmacnianie mięśni głębokich oraz tonizować napięcie mięśniowe. Z jej pomocą wykonasz ćwiczenia rehabilitacyjne, trening medyczny czy ogólnorozwojowe.

PRZECIWWSKAZANIA: Zaburzenia równowagi; Waga przekraczająca 150 kg.

pixel