DARMOWA DOSTAWA od 149,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Drętwienie rąk i nóg – jak sobie z nim radzić?

Drętwienie rąk i nóg – jak sobie z nim radzić?

Drętwienie kończyn to dość popularna przypadłość wśród ludzi pracujących w jednej pozycji lub zmagających się z różnymi problemami zdrowotnymi. Pozycja siedząca generuje ucisk na naczynia krwionośne, co przejawia się uczuciem przechodzących mrówek w kończynach dolnych i górnych. Drętwienie często jest chwilowe i wystarczy zmienić pozycję, aby wszystko wróciło do normy, jednakże nie można tego bagatelizować. Długotrwały ucisk na naczynia krwionośne w przyszłości może być powodem wystąpienia wielu problemów. Poznaj przyczyny i sposoby radzenia sobie z drętwieniem kończyn oraz sprawdź jakie choroby mogą powodować to zjawisko.

Z artykułu dowiesz się:

  1. Jakie są przyczyny drętwienia rąk i nóg?
  2. Co pomaga przy drętwieniu rąk i nóg?
  3. Jakie są najlepsze ćwiczenia na drętwienie kończyn?

Drętwienie kończyn – jakie mogą być przyczyny?

Drętwienie kończyn może mieć wiele przyczyn i wszystko zależy od przebytych wcześniej urazów oraz codziennego funkcjonowania. Uczucie mrowienia kończyn jest niekomfortowe i może znacząco pogarszać jakość życia. Mrowienie rąk i nóg najczęściej pojawia się przez:

  • urazy neurologiczne – uszkodzenia nerwów obwodowych, zaburzenia przewodnictwa nerwowego, co może powodować osłabienie siły mięśniowej,
  • zespół cieśni nadgarstka – uszkodzenie nerwów pojawia się podczas przeciążenia ręki dominującej, np. drętwienie prawej ręki,
  • reumatoidalne zapalenie stawów,
  • dyskopatia,
  • urazy rdzenia kręgowego,
  • zawał serca – najczęściej podczas zawału drętwieje lewa ręka,
  • chorobę zwyrodnieniową stawów,
  • zwyrodnienia stawów,
  • urazy i kontuzje, np. skręcenia stawu skokowego,
  • długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej,
  • choroba obwodowych naczyń krwionośnych,
  • nieprawidłowa dieta i brak aktywności fizycznej.

Jeśli powyższe przyczyny Cię nie dotyczą, warto zorientować się, czy mrowienie rąk i nóg nie jest skutkiem niedoboru:

  • witamin z grupy B,
  • wapnia,
  • magnezu.

Niepokojące objawy mrowienia mogą wynikać również z poważniejszych schorzeń, takich jak udar mózgu. Drętwienie rąk i nóg pojawia się w tym wypadku po jednej stronie ciała (np. drętwienie lewej ręki i lewej nogi), jak również zaburzenia czucia. Jeśli zaobserwujesz u siebie lub u innych takie zjawisko, od razu udaj się do szpitala.

Drętwienie rąk i nóg – przyczyny. Jak je zniwelować?

Nieodpowiednia dieta

Jeśli powodem drętwienia kończyn jest niedobór witamin i minerałów koniecznie się zbadaj. Wszystkie te składniki są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, co przekłada się na pracę mięśni. Niedobory witamin mogą powodować drżenie mięśni i skurcze (zwłaszcza w nocy). Wybudzanie w nocy, pod wpływem skurczów wpływa na późniejsze, gorsze funkcjonowanie w ciągu dnia. Koniecznie zbadaj poziom wymienionych składników w swoim ciele, aby wykluczyć niedobory związane z dietą.

Praca w jednej pozycji

Najczęstszą przyczyną drętwienia kończyn jest przebywanie w jednej pozycji przez długi czas. Co w takiej sytuacji zrobić? Koniecznie rób więcej przerw w pracy. Aby zwiększyć przepływ krwi, warto wyprostować nogi lub zrobić krótką gimnastykę przy biurku. Ćwiczenia mają na celu pobudzić pracę mięśni i poprawić przepływ krwi do najdalszych części ciała. Warto rozważyć pracę w różnych pozycjach, np. w pozycji stojącej lub siedząc na piłce gimnastycznej.

Urazy i kontuzje

Drętwienie palców, drętwienie nóg czy rąk może być wynikiem kontuzji i urazów typowo ortopedycznych. Wszelkie skręcenia, złamania i kontuzje po wypadkach mogą powodować drętwienie nóg i rąk, które mogą być uciążliwe. Najlepszym sposobem na pozbycie się drętwienia jest rehabilitacja i aktywność fizyczna. Jednym z najważniejszych elementów podczas powrotu do zdrowia po urazie jet regularna i dobrze poprowadzona kinezyterapia oraz inne zabiegi fizjoterapeutyczne. Gwarantuje to powrót do zdrowia, bez skutków ubocznych po kontuzji.

Drętwienie kończyn – poznaj skuteczne ćwiczenia

Drętwienie nóg skutecznie możesz zniwelować poprzez ćwiczenia. Oczywiście po wcześniejszej diagnostyce i badaniach u specjalisty.

Oto trzy ćwiczenia, które mogą zniwelować drętwienie nóg i rąk:

  1. Trening dłoni i nadgarstków – zaciskanie i rozciąganie ręki. Przy częstym drętwieniu rąk warto zwiększyć ich siłę poprzez specjalne akcesoria do ściskania i rozciągania. Ściskanie rąk dzięki zaciskom, czy rozciąganie ze specjalnymi gumkami może skutecznie pomóc przy mrowieniu dłoni. Ćwiczenia wykonuj w dowolnym momencie, kilka razy dziennie. Zaciski możesz zabrać ze sobą do biura i będą stanowiły idealny trening dla dłoni.
  2. Rollowanie – piłeczka do rollowania jest jednym z najlepszych ćwiczeń, aby rozluźnić stopy, mięśnie nóg i pośladków, których nadmierne napięcie może generować mrowienie nóg. Wykonuj rollowanie piłeczką kilka razy w tygodniu, a zauważysz znaczącą różnicę, nie tylko w zminimalizowaniu mrowienia, ale również w kondycji nóg.
  3. Sesje na macie do akupresury – mata z kolcami potrafi szybko dokrwić daną okolicę, co może skutecznie pomóc Ci w walce z nocnym drętwieniem rąk i nóg. Wystarczy położyć się na macie na kilka minut przed snem, aby odpowiednio dokrwić mięśnie i stymulować układ nerwowy.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czym jest drenaż limfatyczny i kto może z niego korzystać?

Podsumowanie

Drętwienie nóg i drętwienie rąk ma wiele przyczyn, które mogą być wynikiem złej diety, małej aktywności fizycznej, czy też różnych chorób. W wypadku kiedy zauważysz u siebie nagminne drętwienie nóg i rąk, warto udać się do lekarza, aby odkryć przyczynę problemu. Sesje u fizjoterapeuty również powinny pomóc, a profesjonalne podejście pomoże Ci zniwelować problem. Drętwienie nóg i rąk to bardziej poważny problem niż tylko dyskomfort. Może oznaczać problemy z układem nerwowym, z pracą w naczyniach krwionośnych oraz innymi schorzeniami. Dlatego w pierwszej kolejności ważne jest przeprowadzenie badań, by odkryć przyczynę drętwienia kończyn.

Źródła:

  1. Lehmann H.C., Wunderlich G., Fink G.R., Sommer C., Diagnosis of peripheral neuropathy, Neurological Research and Practice, 2020, 2, s. 20.
  2. Hanewinckel R., Ikram M.A., Van Doorn P.A., Peripheral neuropathies, Handbook of Clinical Neurology, 2016, 138, s. 263-82.
  3. Sommer C., Geber C., Young P., Forst R., Birklein F., Schoser B., Polyneuropathies, Deutsches Ärzteblatt International, 2018, 115(6), s. 83-90.

Zespół 4FIZJO

 

Polecane

Polecane

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel